Caner Fidaner'den

Dillerin ayırdığını, sözcükler birleştirir

Kılavuz Kitapçıkları İçin Kılavuz

Kilavuz

Çağdaş Ev Ansiklopedisi’nin ücretsiz ekidir.

.

AMACIMIZ

.

Bu kılavuzun amacı kılavuz kitapçıkları konusunda tüketicinin farkındalık düzeyini yükseltmektir.

Her evde kullanım kılavuzları için bir köşe ayrılmıştır. Neden vardır böyle bir köşe? Kılavuz kitapçıkları arandıklarında kolayca bulunsunlar diye mi? Hayır, tam tersine; onlara böyle özel bir yer hazırlanır ki oradan çıkmasınlar, gündelik hayata karışamasınlar.

Ülke çapında yürütülmüş bir araştırmada “Kılavuz kitapçıklarını okuyor musunuz?” sorusuna tüketicilerin yanıtları şöyle olmuştur:

Hiç okumuyorum” : yüzde 33,7

Şöyle bir göz atıyorum” : yüzde 41,8

Kısmen okuyorum” : yüzde 15,5

Tamamen okuyorum” : yüzde 9,5

(Hanehalkı Farkındalık Anketi, 2013)

Bu rakamlar bu kitapçıklarının gündelik yaşantımızda önemli bir yeri olmadığını gösteriyor.

.

TESPİTLERİMİZ

.

Soru. 1- Kılavuz kitapçıkları kimler için hazırlanır?

Cevap. 1- Üreticiler, bu kitapçıkları kullanıcılar için değil, kendileri için hazırlarlar. Çünkü bu sayede muhtelif yasal sorumluluklardan kurtulmuş olurlar.

.

Soru. 2- Kılavuz kitapçıkları hangi dilde yazılır?

Cevap. 2- Kılavuz kitapçıkları dış görünüşleriyle çok dilli izlenimi verirler. Çünkü İngilizce için ENG, Fransızca için FR, Türkçe için TR gibi simgeler taşıyan çok sayıda bölümden oluşurlar. Ancak örneğin Türkçe bölümü okumaya başladığınızda anlamı belirsiz ifadeler ve anlaşılmaz cümle yapılarıyla karşılaşırsınız. Bazen kılavuzdaki terimlerle cihaz ya da aracın üzerinde bulunan sözcükler birbirini tutmaz. Bu özelliklere basım hatalarını ve kullanılan küçücük karakterleri de eklemek gerekir.

Buradan şunu anlıyoruz: Kılavuz kitapçıkları bilinen bir dilde değil, “kılavuzca” diyebileceğimiz kendine özgü bir dilde yazılmakta ve ancak ondan sonra İngilizce’ye, Fransızca’ya, Türkçe’ye… tercüme edilmektedir. Muhtemelen çeviri metinleri özellikle redakte ettirilmez ki ürün gizemini korusun.

.

Soru. 3- Kılavuz kitapçıklarındaki kurulum şemalarının amacı nedir?

Cevap. 3- Anlaşılamaz olmaları ve yazılarının kolayca okunamaması gösteriyor ki bu şemaların varlık nedenleri mahalledeki teknisyenlerin devre dışı bırakılmasıdır. Bu sayede kurulumlar mecburen hep yetkili servislere yaptırılmaktadır.

.

Soru. 4- Kılavuz kitapçıklarının ekinde bulunan yetkili servis listeleri ne işe yarar?

Cevap. 4- Hiçbir işe yaramaz. Çünkü o listelerin basıldığı tarihten sizin evinizdeki ürünün arıza yapmasına kadar hatırı sayılır bir süre geçmiş ve bu süre içinde dış dünyada pek çok değişiklik olmuştur.

Listeden bir telefonu aramanız halinde karşılaşabileceğiniz durumların bir listesini aşağıda bulacaksınız:

(a) Aradığınız yer artık elinizdeki markanın yetkili servisi olmayabilir.

(b) Aradığınız telefondan listedeki servis çıkmayabilir, çünkü telefon numaraları değişmiştir.

(c) Aradığınız servis sizin bulunduğunuz mahalleye bakmıyor olabilir.

(d) Aradığınız servis sizdeki marka ve/veya model için parça bulamayacak olabilir.

(e) Aradığınız servisin size verdiği randevu tarihi kabul edemeyeceğiniz kadar geç olabilir.

(f) Elinizdeki listede bulunmayan fakat size çok yakın, iyi bir yetkili servis açılmış olabilir; listeyi referans aldığınızda bu yeni imkândan haberdar olamazsınız.

Nitekim, yukarıda sözü edilen araştırmanın sonuçlarına göre, son beş yıl içinde tamircisini kılavuz kitapçığının ekindeki yetkili servis listesinden bulmuş olanların yüzdesi sadece 1,4 olmuştur.

.

TAVSİYELERİMİZ

.

(1) Bir ürünü satın alırken: Kılavuz kitapçığını mutlaka isteyin, alın, elinizde tutup sayfalarını karıştırın. Kağıdının özelliğine ve resimlerin kalitesine dikkat edin. Kitapçık ne kadar kalınsa firma yasal yükümlülüklerine o kadar önem veriyor demektir, ayrıca ne kadar gösterişliyse firma ürününe o kadar az güveniyor, diye düşünebilirsiniz.

(2) Eve varınca: Doldurulmuş garanti belgesini ayırdıktan sonra kılavuz kitapçığını çöpe atın. Ancak bu iş için geri dönüşüm çöpünü kullanın ki “Kalın, değerli kağıtlara basılmış, üzerinde fiyakalı fotoğraflar olan bu güzelim kitapçığı çöpe atıyorum, yazık oluyor.” şeklindeki vicdani hesaplaşmadan kurtulun.

(3) Sonraki ihtiyaçlarda: Ürünle ilgili herhangi bir problem olduğunda çözüm bulmak için şu iki kaynaktan birini kullanın:

(a) Aynı ürüne sahip arkadaşlar: Telefonda size bilgi vermekten, yaşadıklarını anlatmaktan memnuniyet duyarlar.

(b) İnternet siteleri ve/veya internet forumları: Daha önce sizinkine benzer sorunları yaşayan kişilerin önerileri işinize yarayacaktır. Yalnız internette ürünü çok öven ya da çok yeren kişileri, tanısanız da tanımasanız da çok ciddiye almayın. Aşırı övgü ya da yergilerin psikolojik ve/veya ticari nedenleri olabilir.

.

Kılavuz Kitapçıkları Birliği (Kıl-Bir) tarafından yerli ve yabancı uzmanlardan kurulu bir komisyona hazırlatılmıştır.

.

Caner Fidaner

 

Reklamlar

09/10/2015 - Posted by | Çok kısa öyküler | ,

4 Yorum »

  1. Bu öykü çok güncel ve yararlı…..Teşekkürler Caner

    Yorum tarafından Lütfi Değirmencioğlu | 26/10/2015 | Cevapla

  2. Şimdiye kadar anlaşılır olan bir broşüre hiç rastlamadım.Güzel bir tesbit teşekkürler.

    Yorum tarafından Nuran Gürel | 27/10/2015 | Cevapla


Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Connecting to %s

%d blogcu bunu beğendi: